学科(専攻)・科目の種別等
Department/Division

緑地環境学コース(博士前期)
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授業コード
Class Code
H21243201 科目コード
Course Code
H212432
授業の方法
Course Type
演習・実習 単位数
Credits
4
期別
Semester Offered
前期 曜日・時限
Day & Period
集中
授業科目
Course Title

環境健康プロジェクト演習I

Project of Environment and Human Health Sciences I
担当教員
Instructor
岩ア 寛,三島 孔明
履修年次/セメスター
Students' Year/Semester to take the Course
1-2年次
受講対象
Students for whom Course is Intended
自学部他学科(自研究科他専攻)  
Students of Other Departments
他学部(他研究科)
Students of Other Schools
 
科目等履修生
Non-degree Students
 
概要
Brief Description
自然環境を活かしたセラピーや環境教育を実践するプロジェクトを、学生が主体となって、企画・計画から準備、広報、実施を行う。この一連の実践を通して、プロジェクトの進め方を学ぶ。

Utilizing the natural environment, students will lead and conduct a project that puts therapies and environmental education into practice. They will be in charge planning, preparation, publication and execution, and through this series, students will learn how to move a project forward.
目的・目標
Objectives and Goals
目的:自然環境を活かしたセラピーや環境教育のプログラムの企画から実施までの一連の実践を通して、企画・計画、準備、広報、実施、実践の見直しと改善案の作成、といったPDCAサイクルを踏まえたプロジェクトの進め方を学ぶ。

達成目標:プログラムを企画実践する能力およびプロジェクトの基礎的なマネジメント能力を身につける。


Aim: By operating the entire process (from design to execution) of programs related to natural environment-based therapy and education, students will learn project management, consisting of design, planning, preparation, publication, implementation, readjustment of the operation, and creation of improvements. Based on this Plan-Do-Check-Act (PDCA) Cycle model, students will acquire the ability to design, operate, and manage projects.

Goal: To acquire the ability to design and implement a program as well as basic project management skills.
授業計画・授業内容
Course Plans and Contents
自然環境を活かしたセラピーや環境教育を実践するプログラムを、学生が主体となって、企画・計画から準備、広報、実施を行う。
春季の実習1では企画・計画、準備、予行演習、企画の見直しまでを行い、秋季の実習2に引き継がれる。
秋季の実習2では、春季の実習1を引き継ぎ、企画、計画の修正、準備、広報ののち、学外の一般の人を対象にプログラムを実施する。その後、実践を踏まえた改善案を作成し、関係者に発表する。
プログラムを実践した現場担当者に対し、今後の現場でのプログラム活用への提案を行う場合もある。

プログラムの実施場所は、松戸キャンパス、船橋県民の森等、プログラムごとに設定する。

1 ガイダンス、班分け、企画案の作成
2〜12 実地見学
    企画案の作成
    企画案の発表・検討-1-
    検討の整理、企画案の修正
    企画案の発表・検討-2-
    シナリオ作成・材料準備
    練習・シナリオ修正・材料準備
13 プログラム実施(学生対象)とふりかえり
14 ふりかえりの整理、改善案の作成、プレゼン準備
15 振り返りと改善案の報告、検討、本実施のスケジュール作成

時間外での課題:プロジェクトに関連する資料等を検索し、情報、資料を集めておくこと。


Utilizing the natural environment, students will lead and conduct a program that puts therapies and environmental education into practice. All aspects of the project including the planning, preparation, rehearsal, and up to the revision of the plans will be conducted under Project I in the spring, which will be followed by Project II in the fall where students will conduct modifications to the design and planning, preparation, publication, and implement the program with the public.

Subsequently, students will create executable improvements and present them to people involved.
Students may have opportunities to make proposals to be applied in actual programs in the future to the person in charge of the program.
The training site will be decided according to program contents, including Mastudo Campus and Funabashi Forest Park, among others.

1. Guidance, building teams, preparing draft
2.-12. Site visiting
Preparing the proposal
Making presentation and reviewing proposal - 1
Organizing review contents, modifying proposal
Making presentation and reviewing proposal - 2
Preparing scenario, preparing materials
Practicing, modifying scenario, preparing materials
13. Implementing program and reexamination
14. Organizing reexamination, preparing improvement plan, preparing presentation
15. Making a report of reexamination and improvement plan, review, scheduling real project

Students are responsible for conducting research to collect information and materials in addition to class work.
キーワード
Keywords
園芸セラピー、森林セラピー、環境学習、環境教育、プログラム、PDCAサイクル、プロジェクトマネジメント
Horticulture therapy, forest therapy, environmental studies, environmental education, program, PDCA cycle model, project management
教科書・参考書
Textbooks/Reference Books
必要に応じて資料を配布する。
Handouts will be provided as needed.
評価方法・基準
Evaluation Procedures and Criteria
プログラムの企画〜実施の過程で作成する企画書その他の制作物と、実施後の報告発表により、企画・計画方法の理解度、プロジェクトの実践能力、コミュニケーションやプレゼンテーション能力、プロジェクトの評価・課題把握能力を評価する。
Grades will be assessed based on the quality of proposals and other documents prepared for the program, from design to execution, the depth of understanding of methods for design and planning, competence in executing the project, communication and presentation skills, and the ability to evaluate projects and comprehend tasks.