学科(専攻)・科目の種別等
Department/Division

緑地環境学コース(博士前期)
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授業コード
Class Code
H21243701 科目コード
Course Code
H212437
授業の方法
Course Type
演習・実習 単位数
Credits
4
期別
Semester Offered
後期 曜日・時限
Day & Period
集中
授業科目
Course Title

環境健康プロジェクト演習II

Project of Environment and Human Health Sciences II
担当教員
Instructor
三島 孔明,岩ア 寛
履修年次/セメスター
Students' Year/Semester to take the Course
1-2年次
受講対象
Students for whom Course is Intended
自学部他学科(自研究科他専攻)  
Students of Other Departments
他学部(他研究科)
Students of Other Schools
 
科目等履修生
Non-degree Students
 
概要
Brief Description
自然環境を活かしたセラピーや環境教育を実践するプロジェクトを、学生が主体となって、企画・計画から準備、広報、実施を行う。この一連の実践を通して、プロジェクトの進め方を学ぶ。
春季の環境健康プロジェクト実習1の経験を踏まえ、企画、計画、準備、広報ののち、学外の一般の人を対象にプロジェクトを実施する。その後、実践を踏まえた改善案を作成し、関係者に発表する。

In this course, students will learn to manage a project in landscape activities that promote wellness and environmental education utilizing the natural environment. The project management tasks include overall designing, planning, preparation, publication and execution.
Based on experiences obtained from Practical Training of Environmental and Human Health Sciences project I in the spring semester, students will conduct this project including designing, planning, preparation, publication, and execution for the public in a practical real-world setting. Subsequently, students will create executable improvements and present them to the people involved.
目的・目標
Objectives and Goals
目的:自然環境を活かしたセラピーや環境教育のプログラムの企画から実施までの一連の実践を通して、企画・計画、準備、広報、実施、実践の見直しと改善案の作成、といったPDCAサイクルを踏まえたプロジェクトの進め方を学ぶ。

達成目標:プログラムを企画実践する能力およびプロジェクトの基礎的なマネジメント能力を身につける。

By operating the whole process related to natural environment-based therapy and education, from design to execution, students will learn about project management. This includes designing, planning, preparation, publication, execution, examination of actual results of the operation, and making improvements, which is based on the Plan-Do-Check-Act (PDCA) Cycle model. Students will acquire the basic ability to design, operate, and manage projects.
授業計画・授業内容
Course Plans and Contents
自然環境を活かしたセラピーや環境教育を実践するプログラムを、学生が主体となって、企画・計画から準備、広報、実施を行う。
春季の実習1では企画・計画、準備、予行演習、企画の見直しまでを行い、秋季の実習2に引き継がれる。
秋季の実習2では、春季の実習1を引き継ぎ、企画、計画の修正、準備、広報ののち、学外の一般の人を対象にプログラムを実施する。その後、実践を踏まえた改善案を作成し、関係者に発表する。
プログラムを実践した現場担当者に対し、今後の現場でのプログラム活用への提案を行う場合もある。

プログラムの実施場所は、松戸キャンパス、船橋県民の森等、プログラムごとに設定する。

1-2 企画(対象者募集を含む)の確認・再検討
3-4 企画案の発表・検討会、企画修正
5-7 準備(シナリオ作成、材料準備、対象者募集ほか)
8  進捗状況報告・検討会
9-10 練習、シナリオ修正、現場準備
11  プログラムの実施(1〜数回)
12-14 ふりかえり、企画・プログラムの改善案の作成
    発表準備
15.実施報告および、企画・プログラムの改善案の発表
 (関係者への報告・提案)

時間外での課題:プロジェクトに関連する資料等を検索し、情報、資料を集めておくこと。


Students will take initiative and conduct projects, which involve design, planning, preparation, publication and execution, to manage landscape activities that promote wellness and education utilizing the natural environment.

Based upon the experiences obtained from the Practical Training of Environmental and Human Health Sciences in the spring semester, students will conduct the program with public, following the design, modifying the plan, preparation, and publication in a practical real-world setting. Subsequently, students will create executable improvements and present them to people involved.
Students may have opportunities to make proposals to be applied in actual programs in the future.
1-2. Planning (include recruiting participates)
3-4. Meeting for presentation and review of proposal
5-7. Preparation (scenario production, material preparation, recruiting, etc.)
8. Progress report, review meeting
9-10. Practice, scenario modification, setting up site
11. Execution of the program (1 – several times)
12-14. Examination of the output of the program, improvement to the original proposal and program, preparation for presentation
15.Presentation of implementation report, revised proposal and program (report and suggestion to
Interested party)

Students are responsible to conduct research to collect information and materials in addition to class work.
キーワード
Keywords
園芸セラピー、森林セラピー、環境学習、環境教育、プログラム、PDCAサイクル、プロジェクトマネジメント
Horticulture therapy, forest therapy, environmental studies, environmental education, program, PDCA cycle model, project management
教科書・参考書
Textbooks/Reference Books
必要に応じて資料を配布する。
Handout will be provided as needed.
評価方法・基準
Evaluation Procedures and Criteria
プログラムの企画〜実施の過程で作成する企画書その他の制作物と、実施後の報告発表により、企画・計画方法の理解度、プロジェクトの実践能力、コミュニケーションやプレゼンテーション能力、プロジェクトの評価・課題把握能力を評価する。
Grades will be assessed based on the quality of proposals and other documents prepared for the program, from design to execution, the depth of understanding of methods for design and planning, competence in executing the project, communication and presentation skills, and the ability to evaluate projects and comprehend tasks.