学科(専攻)・科目の種別等
Department/Division

教養展開科目(国際コア関連)
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授業コード
Class Code
G15N61201 科目コード
Course Code
G15N612
授業の方法
Course Type
講義・演習 単位数
Credits
2
期別
Semester Offered
後期 曜日・時限
Day & Period
月4
授業科目
Course Title

ジャパニーズスタディーズ12

Japanese Studies 12
副題
Subtitle
Religion and Society 宗教と社会
担当教員
Instructor
GAITANIDIS IOANNIS
履修年次/セメスター
Students' Year/Semester to take the Course
  時間数
Total Hours
30 受入人数
Maximum Number of Students
20名
教室等
Classroom
国セ演1
概要
Brief Description
本科目は宗教の社会的な位置を考察する場とする。政治活動する宗教団体、3.11以降、支援活動に力を入れてきた特定の宗教観をもつNGO、また宗教原理主義が理由とされる事件などを紹介しながら、日本の事例を通して、宗教の現代社会的な役割を批評的に考えることを目指している。
This course deals with some fundamental subjects of debate about the relation between religion and society in contemporary Japan. We will, for example, talk about the issue of religious organizations engaging in politics, discuss the increasing social support offered by religious NGOs after 3.11, and consider the social impact of religious fundamentalism. Through these and other examples, students will discover the role that religion plays in Japanese society today and will engage in discussions comparing these themes with similar situations abroad.
目的・目標
Objectives and Goals

15 Core Competencies for General Education
「ジャパニーズ・スタディーズ」は「日本」という事例を通して、「世界」を学ぶという目的を持った科目である。日本についての基礎知識を学ぶだけでなく、自らの体験、自らの文化と照らし合わせて日本を見つめ直すことによって、様々な事象についての新しい視点、より深い気づきを得ることを目指している。
The aim of courses categorized under the rubric "Japanese Studies" is to teach about the world, using Japan as a case-study. In Japanese Studies courses we do not just provide students with foundational knowledge about Japanese culture and society, but we also offer an environment that allows students to reconsider their image of Japan by reflecting on their own experiences and cultures, and to acquire new perspectives and a deeper awareness of a variety of global phenomena.
1_知へのいざない
Introduction to Knowledge
知識力
Knowledge
探究力
Exploration
技術力
Technique
 
情報力
Information
 
批判力
Critical Thinking
2_人間のふるまい
Human Behavior
倫理観
Ethics
実践力
Practice
 
社会性
Sociability
自然観
View of Nature
 
創造性
Creativity
3_社会とのかかわり
Social Engagement
国際力
Global Attitude
地域力
Community Oriented Attitude
 
生活力
Vitality
指導力
Leadership
 
主体性
Independence
授業計画・授業内容
Course Plans and Contents
Classes will combine case studies, discussion, group work and active learning through the collaborative effort of all students.
ディスカッション、グループワーク、ケーススタディなどアクティブラーニングの手法を用いながら、参加者同士が積極的にコミュニケーションを行う共同(協働)学習を展開する。

1回 Introduction / イントロ
2回 Religion: definitions/ 「宗教」とは
3回 Religion and society: new perspectives / 宗教と社会:新しい視点
4回 Religion and politics / 宗教と政治(1)
5回 Religion and politics / 宗教と政治(2)
6回 Religion and politics / 宗教と政治(3)
7回 Religion and social engagement / 宗教と社会参加(1)
8回 Religion and social engagement / 宗教と社会参加(2)
9回 Religion and social engagement / 宗教と社会参加(3)
10回 Religion and violence / 宗教と暴力(1)
11回 Religion and violence / 宗教と暴力(2)
12回 Religion and violence / 宗教と暴力(3)
13回 Summary: Religion in daily life / まとめ:日常生活における宗教
14回 Class debate / ディベート(1)
15回 Class debate / ディベート(2)
キーワード
Keywords
sociology of religion 宗教社会学, religion in contemporary society 現代社会の中の宗教, debate ディベート
教科書・参考書
Textbooks/Reference Books
Bi-weekly readings in English will be provided by the lecturer. Most of the readings in Japanese are taken from the following textbook:
教科書:『宗教と社会のフロンティア―宗教社会学からみる現代日本』高橋典史、塚田穂高、岡本亮輔 編 (2012年).

Powerpoint slides and readings in both English and Japanese will be uploaded on moodle every week.
授業のスライドとリーディング(英語のもののみ)がmoodleにアップされる予定。
評価方法・基準
Evaluation Procedures and Criteria
Class participation 授業参加 (積極的に参加すること。3回以上の欠席を認めない)30%

Reaction papers on class content 授業内容についてのリアクションペーパー 40%

Final Debate 最終ディベート + Reaction paper リアクションペーパー30%
備考
Remarks
受講者の言語能力、文化的背景、予備知識を補い合うために二言語(英語・日本語)を併用する。
In order to cater for students of different linguistic and cultural backgrounds, who have different levels of either English or Japanese proficiency as well as different entry-level knowledge on the subject, the languages of tuition will be both English and Japanese.