学科(専攻)・科目の種別等
Department/Division

教養展開科目(国際コア関連)
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授業コード
Class Code
G15N62101 科目コード
Course Code
G15N621
授業の方法
Course Type
講義・演習 単位数
Credits
2
期別
Semester Offered
後期 曜日・時限
Day & Period
木4
授業科目
Course Title

ジャパニーズスタディーズ21

Japanese Studies 21
副題
Subtitle
アメリカ社会と「日本人」"Japanese": Race in the US Society
担当教員
Instructor
小林 聡子
履修年次/セメスター
Students' Year/Semester to take the Course
  時間数
Total Hours
30 受入人数
Maximum Number of Students
20
教室等
Classroom
国セ演1
概要
Brief Description
"「人種」とは一体何なのだろうか。米国は「『人種』のるつぼ」であると聞いたことがあるかもしれないが、日本人が「人種」について考えることは必要なのだろうか。 本授業では、米国社会の歴史と現代の状況を例に、特に日系アメリカ人の経験から「人種」という概念を考察していく。そこから、日本における学生自らの経験や身の回りのケースを照らし合わせ、多様化する日本社会における「人種」ついて再考していく。講義、ディスカッション、グループプロジェクトを通じ、国際的な視野から「日本人」「アジア人」「人種」という概念を考える場となることを目指す。
What is “race”? You may have heard the US is ""a melting pot"" but how does a concept ""race"" matter to Japanese? In this class, students will gain a basic understanding of how “race” is shaped and practiced in a historical and contemporary US society. Then, students will reflectively analyze the contemporary racial situation in Japan. Through lectures, discussions and group projects, students are expected to rethink about ""race"" concepts from an itnernational perspective. "


目的・目標
Objectives and Goals

15 Core Competencies for General Education
「ジャパニーズ・スタディーズ」は「日本」という事例を通して、「世界」を学ぶ、また「世界」を通して「日本」を学ぶという目的を持った科目である。日本についての基礎知識を学ぶだけでなく、自らの体験、自らの文化と照らし合わせて日本を見つめ直すことによって、様々な事象についての新しい視点、より深い気づきを得られることを目指している。
The aim of courses categorized under the rubric "Japanese Studies" is to teach about the world, using Japan as a case-study, and vice versa. In Japanese Studies courses we do not just provide students with foundational knowledge about Japanese culture and society, but we also offer an environment that allows students to reconsider their image of Japan by reflecting on their own experiences and cultures, and to acquire new perspectives and a deeper awareness of a variety of global phenomena.

また、本授業に特化した目標としては、米国における日系人に関わる「人種」をテーマに、国際的な視野から学生が自己や他者を再考する新たな視点を得ること、恊働で問題解決に取り組むこと、また、テーマに関連した情報収集、分析、発信を英語で行うこと、とする。
• Student will gain a new viewpoint on and a better understanding of "race" issues from an international perspective
• Student will learn how to approach a task from different angles and find a way to solve it in a collaborative manner
• Student will learn the ability to gather, process and disseminate information related to identity formation and learning in English.
1_知へのいざない
Introduction to Knowledge
知識力
Knowledge
探究力
Exploration
技術力
Technique
 
情報力
Information
 
批判力
Critical Thinking
2_人間のふるまい
Human Behavior
倫理観
Ethics
実践力
Practice
 
社会性
Sociability
自然観
View of Nature
 
創造性
Creativity
 
3_社会とのかかわり
Social Engagement
国際力
Global Attitude
地域力
Community Oriented Attitude
生活力
Vitality
 
指導力
Leadership
 
主体性
Independence
授業計画・授業内容
Course Plans and Contents
ディスカッション、グループワーク、プレゼンテーションなどアクティブラーニングの手法を用いながら、参加者同士が積極的にコミュニケーションを行う共同(協働)学習を展開する。*授業の進行具合によってトピックの変更の可能性有り
This class uses a collaborative, student-centered, active learning method. We will combine lectures, discussion, group work, and presentation through collaborative effort of all students.

1回 Orientation/オリエンテーション
2回 Visiting "race" in Japan and the US/日本とアメリカにおける「人種」
3回 Racism & violence (1)/人種差別と暴力(1)
4回 Racism & violence (2)/人種差別と暴力(2)
5回 Racism & violence (3)/人種差別と暴力(3)
6回 Racialized geography (1)/人種と地理 (1)
7回 Racialized geography (2)/人種と地理 (2)
8回 Racialized education (1)/地理と教育 (1)
9回 Racialized education (2)/地理と教育 (2)
10回 Racialization (1)/「人種化」
11回 Racialization (2)「人種化」
12回 Racialization (3)/「人種化」
13回 Revisiting "race" in JapanJapan and the US/日本とアメリカにおける「人種」 の再考
14回 Final presentation/最終プレゼン
15回 Reflection/振り返り
キーワード
Keywords
race, racism, violence, Japanese Americans, geography, education 日系アメリカ人、人種、差別、民族、暴力、地理、教育
教科書・参考書
Textbooks/Reference Books
毎週、リーディングを配布予定/Weekly readings will be provided.
授業のスライドとリーディングはmoodleにアップする/Lecture slides and readings will be uploaded on Moodle
評価方法・基準
Evaluation Procedures and Criteria
全ての授業に参加すること。学期中の宿題、最終プレゼンテーションの内容と小論文、学期中におけるグループおよびクラスに対する貢献度などを総合して評価する。
Participation in all activities relevant to the course is a prerequisite for assessment. Assignments, final presentation and report/essay will be assessed based on the participant’s individual and collaborative effort and achievement.
備考
Remarks
The language of tuition is English. Teachers will make use of visual materials in order to help understanding
英語で授業を行うが、視覚資料などを用いて、授業の理解を助ける。
PDF 2015G15N62101.PDF