学科(専攻)・科目の種別等
Department/Division

教養展開科目(国際コア関連)
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授業コード
Class Code
G15N62601 科目コード
Course Code
G15N626
授業の方法
Course Type
講義・演習 単位数
Credits
2
期別
Semester Offered
前期 曜日・時限
Day & Period
木4
授業科目
Course Title

ジャパニーズスタディーズ26

Japanese Studies 26
副題
Subtitle
Comparative Study of Equity and Diversity in Education
教育における多様性と公正性の国際比較
担当教員
Instructor
小林 聡子
履修年次/セメスター
Students' Year/Semester to take the Course
  時間数
Total Hours
30 受入人数
Maximum Number of Students
20
教室等
Classroom
国セ演1
概要
Brief Description
本授業では教育における公正性と多様性について国際的な視点から考察していく。特に、「当たり前」になっている教育システム、カリキュラム、学習環境等を含む「学校文化」がどのように移民やその他のマイノリティ生徒に影響を与えるのかに注目する。講義やディスカッション、グループプロジェクトを通し、学生自身が日常で「当たり前」となっている考えや行動を他学生らと恊働で再考し、問題解決へ取り組むことを目指す。
This course explore issues of equity and diversity from an international perspective. In particular, we will focus on the construction of a normalized educational system and culture in Japan and other countries by examining political discourse, schooling environment, curriculum, instruction as well as students' daily social practices. The class considers how these factors impact indivisuals who may find themselves having an area of mismatch such as immigrant and other minority students. Through lectures, discussions and group projects, students are expected to reflect on their assumptions, thoughts and actions, and then collaboratively create and present practical approaches to the topical issues.
目的・目標
Objectives and Goals

15 Core Competencies for General Education
「ジャパニーズ・スタディーズ」は「日本」という事例を通して、「世界」を学ぶ、また「世界」を通して「日本」を学ぶという目的を持った科目である。日本についての基礎知識を学ぶだけでなく、自らの体験、自らの文化と照らし合わせて日本を見つめ直すことによって、様々な事象についての新しい視点、より深い気づきを得られることを目指している。
The aim of courses categorized under the rubric "Japanese Studies" is to teach about the world, using Japan as a case-study, and vice versa. In Japanese Studies courses we do not just provide students with foundational knowledge about Japanese culture and society, but we also offer an environment that allows students to reconsider their image of Japan by reflecting on their own experiences and cultures, and to acquire new perspectives and a deeper awareness of a variety of global phenomena.

また、本授業に特化した目標としては、教育における多様性と公正性の国際比較をテーマに、国際的な視野から学生が自己や他者を再考する新たな視点を得ること、恊働で問題解決に取り組むこと、また、テーマに関連した情報収集、分析、発信を英語で行うこと、とする。
・Student will gain a new viewpoint on and a better understanding of concepts related to educational equity and diversity
• Student will learn how to approach a task from different angles and find a way to solve it in a collaborative manner
• Students will gain a sociocultural, critical and reflexive perspective to understand issues of language learning in a global context
• Student will learn the ability to gather, process and disseminate information related to the course topics.
1_知へのいざない
Introduction to Knowledge
知識力
Knowledge
探究力
Exploration
技術力
Technique
 
情報力
Information
 
批判力
Critical Thinking
2_人間のふるまい
Human Behavior
倫理観
Ethics
実践力
Practice
 
社会性
Sociability
自然観
View of Nature
 
創造性
Creativity
 
3_社会とのかかわり
Social Engagement
国際力
Global Attitude
地域力
Community Oriented Attitude
 
生活力
Vitality
 
指導力
Leadership
主体性
Independence
授業計画・授業内容
Course Plans and Contents
ディスカッション、グループワーク、プレゼンテーションなどアクティブラーニングの手法を用いながら、参加者同士が積極的にコミュニケーションを行う共同(協働)学習を展開する。 *授業の進行具合によってトピックの変更の可能性有り
This class uses a collaborative, student-centered, active learning method. We will combine lectures, discussion, group work, and presentation through collaborative effort of all students.

1回 Orientation/オリエンテーション
2回 Learning, schooling and education (1)/学習、学校、教育(1)
3回 Learning, schooling and education (2)/学習、学校、教育(2)
4回 Normalized everyday "reality" (1)/日常の「当たり前」(1)
5回 Normalized everyday "reality" (2)/日常の「当たり前」(1)
6回 History of education for minority (1)/マイノリティへの教育の歴史(1)
7回 History of education for minority (2)/マイノリティへの教育の歴史(2)
8回 “Race” in school success (1)/学校における「競争」(1)
9回 “Race” in school success (2)/学校における「競争」(2)
10回 Student, family and school (1) /生徒、家族、学校(1)
11回 Student, family and school (2) /生徒、家族、学校(2)
12回 Diversity, equality and Equity (1)/多様性、公平性、公正性(1)
13回 Diversity, equality and Equity (2)/多様性、公平性、公正性(2)
14回 Final presentation/最終プレゼン
15回 Final presentation/最終プレゼン
試験・補講期間
キーワード
Keywords
equity, diversity, schooling, education, immigrants, students 公正、多様、学校、教育、移民
教科書・参考書
Textbooks/Reference Books
毎週、リーディングを配布予定/Weekly readings will be provided.
授業のスライドとリーディングはmoodleにアップする/Lecture slides and readings will be uploaded on Moodle
評価方法・基準
Evaluation Procedures and Criteria
全ての授業に参加すること。学期中の宿題、最終プレゼンテーションの内容と小論文、学期中におけるグループおよびクラスに対する貢献度などを総合して評価する。
Participation in all activities relevant to the course is a prerequisite for assessment. Assignments, final presentation and report/essay will be assessed based on the participant’s individual and collaborative effort and achievement.
備考
Remarks
The language of tuition is English. Teachers will make use of visual materials in order to help understanding
英語で授業を行うが、視覚資料などを用いて、授業の理解を助ける。
PDF 2015G15N62601.PDF