学科(専攻)・科目の種別等
Department/Division

教養展開科目(国際コア関連)
・・・・・・・・・・・・・・・
授業コード
Class Code
G15N73201 科目コード
Course Code
G15N732
授業の方法
Course Type
講義・演習 単位数
Credits
2
期別
Semester Offered
後期 曜日・時限
Day & Period
水5
授業科目
Course Title

ジャパニーズスタディーズ32

Japanese Studies 32
副題
Subtitle
教育・社会・不平等: Education, Societies and Inequality
担当教員
Instructor
五十嵐 洋己
履修年次/セメスター
Students' Year/Semester to take the Course
  時間数
Total Hours
30 受入人数
Maximum Number of Students
20
受講対象
Students for whom Course is Intended
自学部他学科(自研究科他専攻)  
Students of Other Departments
他学部(他研究科)
Students of Other Schools
科目等履修生
Non-degree Students
教室等
Classroom
国セ演1
概要
Brief Description
本授業は教育と社会の関係について社会的不平等の観点から考察する。学生は社会的側面の教育と学校教育を考察し、どのように不平等が日々の経験の様々な側面に埋め込まれているかを議論し、理解を深める。

This course aims to examines the relationships between education and societies with a particular focus on social inequality. Students will discuss and deepen their understandings on social aspects of education and schooling and how inequality is embedded in various aspects of their everyday experiences.
目的・目標
Objectives and Goals

15 Core Competencies for General Education
「ジャパニーズ・スタディーズ」は「日本」という事例を通して、「世界」を学ぶという目的を持った科目です。日本についての基礎知識を学ぶだけでなく、自らの体験、自らの文化と照らし合わせて日本を見つめ直すことによって、様々な事象についての新しい視点、より深い気づきを得られることを目指しています。

The aim of courses categorized under the rubric "Japanese Studies" is to teach about the world, using Japan as a case-study. In Japanese Studies courses we do not just provide students with foundational knowledge about Japanese culture and society, but we also offer an environment that allows students to reconsider their image of Japan by reflecting on their own experiences and cultures, and to acquire new perspectives and a deeper awareness of a variety of global phenomena.
1_知へのいざない
Introduction to Knowledge
知識力
Knowledge
探究力
Exploration
技術力
Technique
 
情報力
Information
 
批判力
Critical Thinking
2_人間のふるまい
Human Behavior
倫理観
Ethics
実践力
Practice
 
社会性
Sociability
 
自然観
View of Nature
 
創造性
Creativity
3_社会とのかかわり
Social Engagement
国際力
Global Attitude
地域力
Community Oriented Attitude
 
生活力
Vitality
 
指導力
Leadership
 
主体性
Independence
授業計画・授業内容
Course Plans and Contents
ディスカッション、グループワーク、プレゼンテーションなどアクティブラーニングの手法を用いながら、参加者同士が積極的にコミュニケーションを行う共同(協働)学習を展開する。
*授業の進行具合によってトピックの変更の可能性有り。

This class uses a collaborative, student-centered, active learning method. We will combine lectures, discussion, group work, and presentation through collaborative effort of all students.

1. Orientation / オリエンテーション
2. Meritocracy and Schools / 能力主義と社会
3. Incentive Divide Society / 意欲格差社会
4. Tracking Structure / トラッキング構造
5. Gender and Education / ジェンダーと教育
6.  Minorities and Education / マイノリティと教育
7. Labeling Theory / ラベリング理論
8. Resistance Theory / 抵抗理論
9. Bullying and “School Caste” / いじめと「スクールカースト」 
10. School to Work Transition / 学校から仕事への以降
11. Parenting / 子育て
12. Early Childhood Education / 幼児教育
13. Globalization & Education 1 / グローバル化と教育1
14. Globalization & Education 2 / グローバル化と教育2
15. Student Presentation

キーワード
Keywords
教育、学校、不平等、社会階層、家族、労働
Education, schools, inequality, social class and stratification, family, work
教科書・参考書
Textbooks/Reference Books
Weekly readings will be provided.
毎週、リーディングを配布予定
評価方法・基準
Evaluation Procedures and Criteria
評価方法は以下の基準に基づく:
1. 出席:20%(4回以上欠席した場合は不可とみなす)
2. 授業のアクティビティへの参加:20%
3. 隔週のリアクションペーパー:40%
4. 最終グループプレゼン: 20%
*初回授業にてそれぞれの評価方法の詳細を説明する。

The grading criteria of this course is as follows:
1. Attendance: 20% (You will fail this course if you miss 4 classes and more)
2. Class participation: 20%
3. Bi-weekly reaction papers: 40%
4. Final group presentation: 10%
* The details of each grading criteria will be explained by the instructor on the first day of class.
備考
Remarks
この授業は英語と日本語を併用して行う。

The instruction languages of this course are Japanese and English.