学科(専攻)・科目の種別等 Department/Division

|
教養展開科目(国際コア関連)
・・・・・・・・・・・・・・・
|
授業コード Class Code |
G15N47501 |
科目コード Course Code |
G15N475 |
授業の方法 Course Type |
講義・演習 |
単位数 Credits |
2 |
期別 Semester Offered |
後期 |
曜日・時限 Day & Period |
月5 |
授業科目 Course Title |
グローバル・プロジェクト・ワーク2
|
Global Project Work 2 |
副題 Subtitle |
「日本」を英語でプレゼンする Presenting about Japan in English |
担当教員 Instructor |
GAITANIDIS IOANNIS,小林 聡子 |
履修年次/セメスター Students' Year/Semester to take the Course |
|
時間数 Total Hours |
30 |
受入人数 Maximum Number of Students |
20 |
教室等 Classroom |
国セ演1 |
概要 Brief Description |
グローバル化が進む今日は、自国(日本)について英語で紹介する機会が非常に多くなると予想される。異なる文化の学生と知り合うことや、外資系の企業への就職、そして、海外旅行に行く日本人がより増加しているといった事実の中で、その全員が自国の文化の奥深さと多様性を紹介できるとは限らない。本科目では学生が主体となって、現代日本の文化・社会・技術の一側面について考え、調べ、英語で発表することを目指している。ブレインストーミング、意見交換、プレゼンソフトの実習、資料探しなどの共同・協働学習の場を経て、多様な文化背景やいろいろな価値観を持ったオーディエンスを想定したプレゼンテーションを作成することが目的である。
In this age of globalization, the times when we are required to or wish to talk about our country (Japan) have tremendously increased in number. Befriending an international student, finding employment at a foreign-affiliated firm, traveling around the world, all these are just a few examples of occasions when we may be asked to talk about Japan. But can we do it? And can we do it in comprehensive manner that reflects the depth and richness of Japanese culture? In this class, students discuss a topic related to contemporary Japanese society, culture, politics or technology, conduct research about it and build a presentation in English, after going through a process of collaborative learning that includes brainstorming sessions, discussions, learning of presentation software and academic research skills. |
目的・目標 Objectives and Goals
15 Core Competencies for General Education | ・自国についての新しい視点、より深い気づきを得る。
・プレゼンテーション・コミュニケーションスキルを取得する。
・複眼的、相対的、理論的思考力を高め、グローバル社会においての発信力を高める。
・アウトプット(表現)の方法を身に付け、インプット(学習)するモチベーションへとつなげる。
・英語で情報収集し発信できるようになる。
・Students will gain new viewpoints on and a better understanding of their culture.
・Students will acquire presentation and communication skills.
・Students will learn how to approach a task from different angles, and will gain the flexibility and logicality required when making a presentation for a global audience.
・Students will learn the ability to gather, process and disseminate information in English.
|
1_知へのいざない Introduction to Knowledge |
知識力 Knowledge | |
探究力 Exploration | ○ |
技術力 Technique | ○ |
情報力 Information | |
批判力 Critical Thinking | ○ |
2_人間のふるまい Human Behavior |
倫理観 Ethics | ○ |
実践力 Practice | ○ |
社会性 Sociability | ○ |
自然観 View of Nature | |
創造性 Creativity | ○ |
3_社会とのかかわり Social Engagement |
国際力 Global Attitude | ○ |
地域力 Community Oriented Attitude | |
生活力 Vitality | |
指導力 Leadership | |
主体性 Independence | ○ |
授業計画・授業内容 Course Plans and Contents |
講義、ディスカッション、グループワークを核にしながらプレゼンテーションを学ぶというアクティブラーニングの手法を用いながら、参加者同士が積極的にコミュニケーションを行う共同(協働)学習を展開する。 *授業の進行具合によってトピックの変更の可能性有り
This class uses a collaborative, student-centered, active learning method. We will combine lectures, discussion, group work, and presentation through collaborative effort of all students.
1回 Orientation
2回 Finding sources (1)
3回 Finding sources (2)
4回 Finding sources (3)
5回 Mid-presentation (1)
6回 Mid-presentation (2)
7回 Practice (1): building a presentation that looks good
8回 Practice (1): building a presentation that has impact
9回 Mid-presentation (3)
10回 General Feedback (1)
11回 Practice (2): improving a presentation that makes sense
12回 Practice (2): improving a presentation that looks good
13回 Practice (2): improving a presentation that has impact
14回 Final presentation
15回 General Feedback (2) |
キーワード Keywords |
アクティブラーニング、現代日本、プレゼンテーションスキル、多文化コミュニケーション能力
active learning, contemporary Japan, presentation skills, multicultural communication skills |
教科書・参考書 Textbooks/Reference Books |
必要に応じてリーディングを配布予定
Occasional readings will be provided by the lecturers
授業のスライドとリーディングはmoodleにアップする
Lecture slides and readings will be uploaded on Moodle |
評価方法・基準 Evaluation Procedures and Criteria |
全ての授業に参加すること。宿題、中間・最終プレゼンテーションの内容、学期中におけるグループおよびクラスに対する貢献度などを総合して評価する。
Participation in all activities relevant to the course is a prerequisite for assessment. Assignments and mid-/final presentation will be assessed based on the participant’s individual and collaborative effort and achievement. |
関連科目 Related Courses |
グローバルプロジェクトワーク1, グローバル・スタディ・プログラム1,6,11,16 |
備考 Remarks |
The language of tuition is English. Teachers will make use of visual materials in order to help understanding
英語と日本語で授業を行う。視覚資料などを用いて、授業の理解を助ける。 |