学科(専攻)・科目の種別等 Department/Division

|
教養展開科目(国際コア関連)
・・・・・・・・・・・・・・・
|
授業コード Class Code |
G15N85901 |
科目コード Course Code |
G15N859 |
授業の方法 Course Type |
講義・演習 |
単位数 Credits |
1 |
期別 Semester Offered |
後期 前半 |
曜日・時限 Day & Period |
火4 |
授業科目 Course Title |
バイリンガリズムと言語学習(JS)
|
Bilingualism and language learning (JS) |
副題 Subtitle |
JS=ジャパニーズ・スタディーズ |
担当教員 Instructor |
小林 聡子 |
履修年次/セメスター Students' Year/Semester to take the Course |
|
時間数 Total Hours |
15 |
受入人数 Maximum Number of Students |
アクティブラーニング型演習授業のため20名程度 |
教室等 Classroom |
G6-101 |
概要 Brief Description |
「バイリンガル」と聞いたとき、何を想像するだろうか。本授業では、言語学習とバイリンガル教育に関して基本的な知識を得るだけでなく、学生自らの言語学習の経験を振り返りながら、我々がどのように言語を習得するのか、どのような要素や要因が影響するのか、また「バイリンガル」とは何か等を考察していく。取り扱うテーマは、言語習得と学習、米国やカナダを中心とした海外における様々な英語教育やバイリンガル教育の形式、また日本における「バイリンガル」や「英語」あるいはそれに関わる「教育」の政治的位置づけなどが含まれる。授業では、講義やディスカッションの他、学期を通して協働プロジェクトを行う。
The goal of this course is to provide students with a basic understanding of language learning and bilingual education. First, students will be introduced to theories and practices of language acquisition, language learning, English education, bilingualism and bilingual education, particularly in the US and Canada. Through discussions and projects, students will examine the status quo of language education, language ideologies, and English politics in Japan. Along with learning the basic concepts, all students will collaboratively undertake a semester-long project about the topic they decide to study. |
目的・目標 Objectives and Goals
15 Core Competencies for General Education | ・「バイリンガリズム」や言語学習に関する新たな認識や理解を深めることができる
・現代の日本における「バイリンガル」や言語教育の言説に対し多角的・批判的視点を養う
・日本語・英語を用いての協働学習のスキルとともに、基本的な知識の応用スキルを身につけることができる。
・Students will gain new viewpoints on and a better understanding of "bilingualism" and language learning.
・Students will learn a multiangular and critical perspective on current discourse on "bilingualism" and language learning in Japan.
・Students will gain basic skills to work collaboratively in English and Japanese, and to apply their newly gained knowledge. |
1_知へのいざない Introduction to Knowledge |
知識力 Knowledge | ○ |
探究力 Exploration | ○ |
技術力 Technique | |
情報力 Information | |
批判力 Critical Thinking | ○ |
2_人間のふるまい Human Behavior |
倫理観 Ethics | ○ |
実践力 Practice | |
社会性 Sociability | ○ |
自然観 View of Nature | |
創造性 Creativity | ○ |
3_社会とのかかわり Social Engagement |
国際力 Global Attitude | ○ |
地域力 Community Oriented Attitude | |
生活力 Vitality | |
指導力 Leadership | |
主体性 Independence | ○ |
授業計画・授業内容 Course Plans and Contents |
ディスカッション、グループワーク、プレゼンテーションなどアクティブラーニングの手法を用いながら、参加者同士が積極的にコミュニケーションを行う共同(協働)学習を展開する。 各回ごとに、1〜2時間で完了する程度のリーディングあるいはミニペーパーなどの宿題が出る。*授業の進行具合によってトピックの変更の可能性有り *授業の進行具合によってトピックの変更の可能性有り
This class uses a collaborative, student-centered, active learning method. We will combine lectures, discussion, group work, and presentation through collaborative effort of all students.
1回 Bilingualism and language learning in Japan/日本におけるバイリンガリズムと言語教育
Homework: gathering materials(1)/宿題: 資料集め(1)
2回 Language acquisition & learning (1)/「言語習得と学習」(1)
Homework: read and comment (1)/宿題:講読とコメント(1)
3回 Language acquisition & learning (2)/「言語習得と学習」(2)
Homework: gathering and organizing materials(2)/宿題: 資料集め・整理 (2)
4回 Bilingual education(1)/バイリンガル教育 (1)
Homework: read and comment (1) /宿題:講読とコメント (1)
5回 "Bilingual education (2) /バイリンガル教育(2)
Homework: gathering and organizing materials (3)/宿題: 資料集め・整理 (3)
6回 Bilingual education and politics/バイリンガル教育と政治
Homework: preparation for debate/宿題: 討論準備
7回 Debate: Bilingualism and language learning in Japan) /討論:日本におけるバイリンガリズムと言語教育
Homework: reflection of the debate/宿題: 討論の振り返り
8回 Reflection 振り返り
Homework: Self- and group evaluation + reflection/宿題:自己・他己評価と振り返り |
キーワード Keywords |
language acquisition, language learning, bilingualism, bilingual education 言語習得、言語学習、バイリンガリズム、バイリンガル教育 |
教科書・参考書 Textbooks/Reference Books |
毎週、リーディングを配布予定/Weekly readings will be provided.
授業のスライドとリーディングはmoodleにアップする/Lecture slides and readings will be uploaded on Moodle |
評価方法・基準 Evaluation Procedures and Criteria |
1. 参加・貢献度 (participation) = 10%
2. 資料集めと整理 (gathering and organizing materials) = 30%
3. 論文講読とコメント(reading and commenting) = 20%
4. (企画・作成・発表・振り返りを含む)討論 (debate activity including its planning, making, presenting and reflecting) = 30%
5. 振り返りと自己・他己評価 (reflection + self-/group-evaluation) = 10% |
備考 Remarks |
The language of tuition is English and Japanese. Teachers will make use of visual materials in order to help understanding
英語で授業を行うが、視覚資料などを用いて、授業の理解を助ける。
Be sure to register for Moodle
Moodleで課題の提出をするため、登録をしておくこと
JSについては、HPも参照のこと: http://cire-chiba-u.jp/liberal_arts/ |